Mormors Palt

Godmorgon alla goa. Idag Torsdag är planerna att göra palt, och det är inte vilken palt som helst. Nej det blir min högt älskade mormors palt. Den är så god att man kan inte låta bli att äta.Det finns bara ett litet problem med detta. Och det är den berömda "Paltswimen" som kommer efteråt.

Jag tror den beror på att palt är en ganska tung maträtt i och med att den är gjord av och med vetemjöl. Att få "Paltswimen" innebär att man blir väldigt trött och sömnig efteråt. Men det bjuder jag på. Man kan äta palt på två sätt, antingen kokt palt eller dagen efter som uppstekt. Det är lika gott.

Till palt ska man ha kall mjölk, en klick smör. Det är olika men en del kan använda sig av sirap. Men det gör inte jag. Det finns även dom som tar sylt till. Men en sak vet jag det ska gärna gå en lång tid mellan det man äter palt detta för att man ska riktigt längta efter palt.

Jag minns faktiskt att varje gång vi (min familj och jag) skulle fara och hälsa på min mormor och morfar så behövde vi inte oroa oss för vilken mat det skulle bli. Varje gång man kom in i deras kök så var Paltgrytan på spisen. Det är min mamma som för ett par år sedan som lärde mig att göra palt.

Jag vet att hemma i Piteå finns det en restaurang som bara erbjuder palt på sin meny. Allt från kokt palt till morotspalt, om jag inte minns fel.



En stor paltgryta.
(foto: jag)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test