MÄTT I MAGEN

Ja då har man ätit, för npgra timmar sedan. Som jag skrev tidigare så blev det palt. Det är gudomligt gott. Som den norrlänning jag är så kan man inte låta bli att äta palt. Jag har många minnen från min högt älskade mormor gjorde palt. De gånger vi åkte till min mormor & morfar så stod alltid paltgrytan på spisen.

Det är nog en av mina favorit rätter. Enda nackdelen är att man blir så trött efteråt. Man får vad man på pitemålet kallar för "Paltschwimen" (vet ej om det är rättstavat). Detta på grund av att maten är innehåller mjöl. Det är min högt älskade lilla mamma som har lärt mig att göra palt. Här nedan följer ett recpt över hur man gör Pite palt, alltså det är inte riktigt mitt recept över hur jag gör, samt ett samma recept fast på Pitemålet.


Här följer ett av många recept på Pitepalt och för säkerhets skull så tar vi ett på Pitebondska också.


 Pitepalt:


1 kg råskalad potatis

3 hg kokt kall potatis

4 - 6 dl vetemjöl ( byt ev. ut någon dl vetemjöl mot samma mäng rågmjöl)

1 msk salt

6 hg rimmat sidfläsk


Börja med att skära eller mala fläsket, forma det till bollar (köttbullestorlek)

Mala eller riv den råa potatisen låt den rinna av i ett durkslag (sil)

Mala/riv den kalla kokta potatisen

Blanda nu potatis, salt, mjöl (lite i taget) till en hållbar fast ganska lös smet

Sätt på en STOR gryta med saltat vatten (vattnet ska koka när man lägger i paltarna)

Tag upp smeten (portionsvis) med en liten träslev och lägg den på ett bläck (Stort fat) med mjöl. Rulla nu palten med mjölade händer till en rund och fin boll utan fingeravtryck.


Platta till den lite och lägg fläsket/bollen i mitten, vik upp paltdegen runt omkring och

rulla den så den blir rund och fin och utan veck . Lägg ned den i kokande vatten. Du kan koka alla paltarna på en gång, om grytan är tillräckligt stor.

Koka nu palten i ca 45 minuter utan lock (palten ska flyta upp) rör i botten så den inte fastnar.

Servera palten direkt från grytan. Ätes med lingonsylt och smör. Drycken är mjölk.

Smörbrunn = dela palten, tag ur fläsket och lägg smöret i palthalvorna.

Mjölmängden beror på potatisens vattenhalt.  


Följ nedanstående recept på äkta Pitemål så får du en härlig potatispalt


10 neva foil å kornmjöle.

En litn pili gröut å vatn.

Nager koke päro å lek mang råreve å så nalta sålt.

Hack nå fläsk öti inkråme.

Räid däigen lagom tjåck.

Knod ihop fläske så hä blei som en liten moil.

Kle moiln vä nalta däig så hä blei som en större moil.

Hev dömjen nede en groit vä kåoke vatn så nalta sålt.

Lett dem stå å kåoke en teim. 


Foil = full

Pili gröut = mycket lite

Moil = boll

Nalta = lite 


Kommentarer
Postat av: ejmis

Palt är gott men inte för ofta =)

2008-03-06 @ 22:35:02
Postat av: christel

Det låter smaskigt med palt, har aldrig ätit det vad jag vet men kan vara värt o prova. Ha nu en go morgondag och va rädd om dig kram från christel

2008-03-06 @ 23:41:10
URL: http://kristallens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test